EDI v automobilovém průmyslu
O průmyslu
Automobilový průmysl je, a vždy byl, hlavním motorem hospodářského růstu mnoha světových ekonomik. Toto odvětví zahrnuje mnoho oblastí podnikání, od designu, vývoje, výroby dílů a příslušenství přes marketing, logistiku až po kompletní výrobu vozidel a jejich prodej. Globalizace je hlavním ovlivňujícím faktorem v tomto odvětví, které vyžaduje vysokou míru koordinace mezi jednotlivými podniky, jež se obvykle nacházejí po celém světě. Česká republika a další země střední a východní Evropy jsou považovány za velmi důležité hráče v oblasti dodávek automobilových dílů, výroby vozidel i ve vývoji nových technologií. Přicházející trendy, jako je elektronická mobilita, digitalizace, autonomní řízení, snižování emisí CO2 a mnoho dalších, se promítají do nových, mnohostranných výzev tohoto odvětví.
Průmyslové výzvy
Vzhledem k požadované bezproblémové koordinaci mezi několika automobilovými dodavateli, subdodavateli, logistickými partnery a výrobci vozidel, je automobilový průmysl jedním z nejnáročnějších odvětví pro automatizované obstarávání zboží, zejména, jedná-li se o dodávky v režimech JIT = Just-in-time nebo JIS = Just-in-sequence. Aby byly všechny díly na výrobní lince ve správný čas k dispozici, je kromě kvality, včasného dodání a transparentních logistických procesů klíčovým faktorem vysoký stupeň flexibility a krátké časy odezvy IT systémů. Elektronická výměna dat (EDI) je skvělým spojencem, jak tohoto cíle dosáhnout. Bezproblémová EDI komunikace tak ve finále umožňuje úspěšnou implementaci komplexních dodavatelsko-odběratelských procesů a dává automobilovým podnikům konkurenční výhodu, která je v tomto odvětví stěžejní.
Výhody EDI
EDI umožňuje dobře koordinovanou a standardizovanou výměnu logistických informací mezi výrobci a jejich dodavateli. Klíčové vlastnosti:
- Zrychluje zpracování objednávky / odvolávky
- Umožňuje přesné plánování poptávky a výroby
- Zvyšuje kvalitu dat
- Snižuje transakční náklady na logistické procesy
- Transparentní a sledovatelná data
- Bezproblémová komunikace
- Rychlé a intuitivní napojení nových zákazníků a dodavatelů
- Sledovatelnost v celém výrobním řetězci
Ve zkratce
Nejčastěji používané zprávy EDI
- DELFOR (delivery forecast)
- DELJIT (delivery just-in-time)
- DESADV (despatch advice)
- RECADV (receiving advice)
- INVOIC (invoice)